hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > قم > قم|معماران، سازندگان و مالکان سودجو عامل گسترش نماهای رومی درقم

قم|معماران، سازندگان و مالکان سودجو عامل گسترش نماهای رومی درقم

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم گفت: متاسفانه علیرغم قانون ممنوعیت استفاده از نماهای رومی در قم، معماران، سازندگان و مالکان سودجو با این قانون مقابله می کنند و به عاملی برای گسترش نماهای رومی در این شهر تبدیل شده اند.

به گزارش خبرنگار رویداد ایران از قم،غلامرضا جانقربان بیان داشت: این مالکان با ظاهرآرایی خانه‌های جدید با نماهای رومی تنها به فکر سود و منفعت شخصی خود هستند و اغلب به ارتقاء کیفیت ساختمان‌سازی توجهی نمی کنند و به فکر فروش منازل خود با قیمت بالاتر هستند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم ادامه داد: این در حالی  است که چنین منازلی از نظر ایمنی برای سکونت مردم بسیار خطرناک است.

جانقربان در بخش دیگری از سخنان خود نمای رومی را چالش بزرگی در معماری و امنیت در سطح کلان عنوان کرد و گفت: این نماها علاوه بر تحمیل هزینه‌های گزاف موجب تهدید جانی و مالی مردم در مواقع خطر می‌شود.

وی تصریح کرد: استفاده از نماهای رومی در کمیسیون ماده ۵ ممنوع اعلام شده است و برای معماری شهری ضوابطی وجود دارد که برای ساختمان‌ها چه مصالحی باید بکار برده شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم ادامه داد: ولی متاسفانه معماران و سازنده‌های سودجو در برابر این قانون مقاومت کرده و به دلیل منافع و سود بیشتر چنین نماهایی در ساختمان‌سازی بکار می‌برند.

جانقربان بیان داشت: این سودجویی تا به حدی است که فضاهای داخلی ساختمان‌ها از نظر کیفیت با فضای بیرونی آن کاملاً متفاوت است که مشکلاتی را برای مالکان و مردم ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: معماران به جای توجه به اصول زیرساختی و ارائه بهترین نقشه برای ساختمان تنها به ظاهر آن برای سودهای بیشتر توجه می‌کنند چرا که اکنون به خانه و ملک به عنوان سرمایه و کالایی برای سود و زیان نگاه می‌کنند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم تاکید کرد: معماران، سازندگان و مالکان سودجو با افزایش تصاعدی قیمت‌ها مشکلات زیادی را برای مردم و جامعه ایجاد کرده‌اند و این افراد نسبت به اجرای نمای رومی علی‌رغم ممنوعیت آن موضع مخالفت گرفته و نسبت به انجام آن مقاومت می‌کنند.

جانقربان بیان داشت: به دلیل بزرگ و پیچیده بودن بحث نماهای رومی این مساله در کمیته سیما و منظر در سازمان راه و شهرسازی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی ایجاد و القاء اختلاف و شکاف طبقاتی بین مردم، تغییر سبک زندگی، ترویج فرهنگ غرب، از بین رفتن هویت اسلامی و دینی، ایجاد تفاخر و رواج فرهنگ کاخ نشینی را از جمله پیامدهای شوم اجتماعی و فرهنگی این نوع معماری عنوان کرد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم تاکید کرد: نماهای رومی دارای ابعاد گسترده و پیچیده‌ای و مساله‌ای بین بخشی است که برای رفع آن نیازمند همکاری، همسویی و هماهنگی همه دستگاه‌ها و نهادهای اجتماعی و شهری دارد.

جانقربان در ادامه به همکاری و نقش مردم و مالکان در برخورد با متخلفان اشاره کرد و افزود: همکاری مردم با نهادهای اجرایی بسیار موثر است.

وی در ادامه یادآور شد: سازمان نظام مهندسی نیز در این زمینه نقش تاثیرگذاری دارد که می‌تواند با ارائه راهکارهای مختلف به اجرای قانون ممنوعیت نماهای رومی در ساختمان‌سازی کمک کند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم همچنین با تأکید بر فرهنگسازی و همکاری رسانه‌های اثرگذار در این زمینه بیان داشت: برنامه‌سازی، تبلیغات و فعالیت‌های رسانه‌ای در اشکال مختلف می‌تواند منجر به تبیین فرهنگی و عدم گرایش مردم به این نوع نماها شود.

جانقربان تأکید کرد: با ایجاد موج رسانه‌ای موثر، مستمر و حرفه‌ای می‌توان این فرهنگ را میان مردم نهادینه کرد؛ چرا که استفاده از این نوع نماها و یا دیگر مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز از طریق رسانه‌های معاند میان مردم ترویج پیدا کرده است و نمی‌توان با لجبازی و اجبار در این زمینه قدم رو به جلویی برداشت و فاصله‌ها بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه چنین نماهایی با فرهنگ ایرانی و اسلامی و شرایط بومی و فرهنگی استان قم منافات دارد، تصریح کرد: شهر قم بخاطر وجود بارگاه ملکوتی حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران، وجود علما و مراجع طراز اول کشور و مرکزیت حوزه علمیه قم دارای شأن و منزلت خاصی نسبت به دیگر شهرهای کشور است و وضعیت آن نسبت به دیگر استان‌ها متفاوت است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد